fbpx

Digitala varumärken

Vad menar vi med digitala varumärken och varför sätter vi så stor vikt vid dem?

Vad menar vi med digitala varumärken och varför sätter vi så stor vikt vid dem? Att varumärken är viktiga och värdefulla förstår alla om man till exempel tittar på historisk aktieutveckling. Traditionellt starka varumärken som Coca Cola, McDonalds och Nike tappar mark mot digitala motsvarigheter. Detta framgår av till exempel Forbes estimat för 2018, där sex av världens sju mest värdefulla varumärken är digitala. Plattformsbolag som Apple, Google, Microsoft, Facebook och Amazon anses vara världens topp fem varumärken.

Nätverkseffekter har drivit fram dessa starka varumärken i en självförstärkande process. I nischer och marknader där vinnaren ofta tar allt eller lejonparten av värdet lyckas de bolag som inte enbart har bäst teknisk lösning eller lägst kostnader utan de som skapar mest tillit hos konsumenterna. Starkast tillit är synonymt med den som har starkast varumärke. Om data är den nya oljan – det vill säga världens mest värdefulla tillgång – så är tillit det nya guldet.

Betydelsen av starka varumärken begränsar sig inte till monopolliknande giganter som Google och Facebook. Det är minst lika viktigt för bolag som försöker karva ut en lönsam nisch i mer konkurrensutsatta segment. Med en global marknad med en hög grad av transparens och konsumenter som har hur mycket som helst att välja bland, gäller det att kommunicera väl och noggrannt vårda de relationer man skapar. Kort sagt att bygga tillit och därmed ett starkt varumärke. Bolag som lyckas med detta är vi övertygade kommer bli mer värdefulla i framtiden.

Dela

Leave a comment