Kan man investera i Metaverse?

Metaverse innebär att vi fysiskt kan befinna oss var som helst men ändå umgås i virtuella 3D-världar. Tillsammans skapar vi möjligheter att bilda en beständig och användarägd digital ekonomi som spränger gränserna mellan fysiskt och digitalt.  

Kvinna som speglar sig i digital, färgglad kod i metaverse.

Internet har utvecklats från möjligheten att ta del av information till att interagera och skapa. Men det finns fortsatta begränsningar när de största plattformarna är centraliserade. Värden som användare bygger i virtuella världar stannar på samma plattform eller plats. Att vara rik på virtuella bilder och guldmynt i Hearthstone gör dig inte förmögen utanför Blizzards plattform. En helomvändning kan ske när vi introduceras till Metaverse.  

Användarna kommer äga sina digitala tillgångar via NFTs (Non-Fungible Tokens) och kan byta eller sälja dom till andra människor runt om i världen. Eftersom det kommer vara möjligt att flytta dessa NFTs mellan olika digitala världar kan en ny ekonomi växa fram. 

Robotar kommer alltså inte ta över. Det är fortsatt vi människor som befinner oss i centrum. Men det kommer alltså ske i en öppen plattform. Intäkter från virtuella spelvärldar väntas öka från 180 miljarder dollar 2020 till knappt 400 miljarder dollar 2025. När vi adderar digitala evenemang, handel, hårdvara och upplevelser i Metaverse antas det accelerera mot en marknad värd över en biljon dollar.   

Metaverse som investering
En investerare som vet vilken investering som kommer ge bäst avkastning kopplat till Metaverse har förmodligen överskattat sin egen förmåga. En värld som bara är i sin linda riskerar att utvecklas till något helt annat än vad både early adopters och majoriteten kan förvänta sig. När Facebook kom till börs i maj 2012 oroade sig investerare huruvida de skulle klara av skiftet från desktop till mobil. Några år senare var det en icke-fråga. Men om Facebook (numera Meta) blir en av vinnarna på Metaverse är skrivet i stjärnorna.  

Vi tror oss dock veta att bolagen med UCC (user created content) i öppna plattformar kommer ligga i förarsätet. Anledningen är att värden som skapats av användarna kan användas i och utanför ett specifikt spel eller upplevelse, vilket är lockande. I Roblox, ett bolag som TIN investerat i, skapar användarna själva innehållet. Kreatörerna kan tjäna pengar på att sälja tillbehör de skapat, som kläder eller accessoarer. Gucci var inblandat och i Roblox såldes ett begränsat antal väskor för motsvarande $6 styck. På andrahandsmarknaden såldes en av dessa väskor för motsvarande $4115, vilket är $800 mer än det fysiska originalet. Detta trots att väskan inte är en NTF, och alltså inte kan flyttas.  

Utöver accessoarer är det möjligt att skapa spel i Roblox, exempelvis inspirerat av den hyllade Netflixserien Squid Game. Entrebiljetter till spelen går att sälja för att tjäna åtråvärda Robux på, som är valutan i Roblox.  

Take Two Interactive’s (också ett portföljbolag) VD Strauss Zelnick är skeptisk till Facebooks Meta-satsning och menar att de via Grand Theft Auto (GTA) redan har tagit förarsätet, bokstavligen. I GTA är det redan möjligt att köra bil, vara kriminell eller polis som bekämpar förbrytarna i den virtuella världen. Även i GTA kan användarna skapa innehållet själva, via exempelvis race där kreativiteten kan flöda fritt. 

Dela