Gaming som investering

Vi älskar ettor och nollor. Särskilt när de inte behöver stängas in i runda, platta skivor utan kan flöda fritt på nätet. Dataspelsbolagen var en stor vinnare på digital distribution och fortsätter att skörda frukterna av den digitala revolutionen. Starka varumärken är dock en viktig förutsättning.

Riskinformation
Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar du investerar i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Faktablad, informationsbroschyrer och fondbestämmelser för våra fonder finns att hämta på vår hemsida eller hos någon av våra återförsäljare.

Carls analys av gamingsektorn

Som så många andra är dataspel beroende av Moores lag. Denna innebär att halvledare blir dubbelt så bra ungefär vartannat år – till samma pris. Tack vare att datorer och grafikkort ständigt förbättras kan de som tillverkar spel hela tiden förbättra kvaliteten. Tar man ett lite längre perspektiv kan man jämföra gårdagens feta pixlar med nutidens närmast fotorealistiska grafik.

Varför investerar ni i gaming?

Dataspel växer stadigt i popularitet. Faktum är att branschen omsätter mer än musik- och filmindustrin tillsammans. Dataspel har förflyttat sig från att främst vara erkänt som tidsfördriv för barn och ungdomar till en betydligt bredare spelarbas. Eftersom spelen säljs digitalt skapar det förutsättningar för skalbara och potentiellt höglönsamma affärsmodeller.

En sektor med starka varumärken

Digital distrubition innebär hög skalbarhet. Med sådana förutsättningar lockas givetvis många att försöka skapa produkter och nya bolag. Därför blir varumärken särskilt viktiga i dataspelsbranschen. Bara de bolag som bryr sig om sin spelar-community och investerar i kvalitet – vårdar sina produkter – blir riktigt intressanta som investeringar.

Innovation i sektorn

När Nintendo slog igenom med sin konsol på 80-talet var spelupplevelserna förutbestämda. Numera är världarna betydligt större och spelmotorn komplex. Det har bland annat skapat förutsättningar för att omgivningarna kan vidareutvecklas av spelarna själva - och inte bara av de anställda på bolaget som släppt spelet. Kreatörerna kan belönas för sin uppfinningsförmåga genom att tjäna pengar, antingen som valuta i det aktuella spelet eller som Dollar och Euro. Spelarna får tillgång till ett spel som ständigt förnyas och nya spelutvecklare uppenbarar sig.

Digital underhållning blir bara bättre och bättre och engagerar ständigt allt fler

Starta ditt sparande

Vilken bank sköter du helst dina investeringar via?

Vanliga frågor

Månadsbrev

Prenumerera på uppdateringar om våra innehav, transaktioner samt trendspaningar inom tekniksektorn.

Edit cookie settings