Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.
Från probiotika-forskning till dig och dina barn
BioGaia är ett svenskt hälsoföretag grundat 1990 som specialiserar sig på att utveckla, marknadsföra och sälja probiotiska produkter. Den kritiska skillnaden och bolagets stora konkurrensfördel är att de fokuserar på att erbjuda vetenskapligt baserade lösningar för att förbättra människors hälsa. Produkterna är alltså behjälpliga på riktigt!
Vad gör bolaget?
BioGaia erbjuder en spännande produktportfölj full av innovativa probiotiska kosttillskott och medicintekniska lösningar. Deras storsäljare, droppar och tuggtabletter med den patenterade bakteriestammen Lactobacillus reuteri, är särskilt kända. Dessa produkter har inte bara visat sig lindra kolik hos spädbarn utan också förbättra matsmältningen och stärka immunförsvaret hos både barn och vuxna.
Många föräldrar kommer i kontakt med BioGaia när de söker efter lindrande produkter till sina spädbarn. Genom att lindra magsmärtor för de allra minsta hjälper dropparna både föräldrar och bebisarna att hantera vardagen. De flesta föräldrar kan nog minnas känslan när barnen skrek otröstligt. För dem som inte har upplevt det kan det beskrivas som en frustrerande och oerhört utmattande upplevelse. Maktlösheten över att inte kunna hjälpa sitt barn som uppenbarligen har ont, kombinerat med det genomträngande skriket skapar en stress som är mycket svårhanterlig.
Fyra anledningar till bolagets långsiktiga framgång
Bolagets lyckade omställning
BioGaia har en spännande resa bakom sig, där de började med att sälja sina probiotiska produkter genom klassiska återförsäljare som apotek. Men tiderna förändras, och det har även BioGaia gjort. I stället för att nöja sig med traditionella metoder, har de kastat sig ut i den digitala världen med full kraft. Och vi kan vara ärliga med att vi var skeptiska till satsningen till en början. Det kändes inte alls självklart att bolaget skulle lyckas med sin strategi.
På Amazon har de slagit försäljningsrekord och blivit något av en favorit bland hälsoentusiaster i både USA och Kanada. Genom att använda plattformens datadrivna insikter har de finjusterat sina strategier och träffat rätt.
Men det stannar inte där – BioGaia har även dragit nytta av TikTok. Med kreativa och engagerande kampanjer på plattformen har de nått ut till unga och hälsomedvetna konsumenter, särskilt i Kina. Vem hade kunnat tro att probiotika skulle bli viralt?!
Bolagets lyckade omställning
Med ett öga för vetenskap och ett annat för modern marknadsföring är BioGaia redo att fortsätta växa omsättning, vinst och utdelning per aktie. Historiken är stark med rejäl omsättnings- och vinsttillväxt genom åren.
Framåt är det viktigt att vuxenhälsan, som presterade särskilt starkt under Q1, och växte 32 procent kan fortsätta sin tillväxtresa. Det är förstås också kritiskt att bolagets fortsätta innovationer driver omsättnings- och vinsttillväxt så att bolaget blir bredare och har än mer diversifierade intäkter. På TIN Fonder ser vi BioGaia som ett lysande exempel på hur innovation och vetenskap kan gå hand i hand för att skapa långsiktigt värde. Vi är stolta aktieägare via fonden TIN Ny Teknik och ser fram emot att följa deras fortsatta utveckling.
Läs mer om fonden här. Vid publiceringsdatum är BioGaia en av de största positionerna i TIN Ny Teknik.