6 OKT 2022

Fem spaningar från GamesCom

GamesCom är, för den som inte är bekant, en av världens största mässor inom gamingbranschen. Under 2020 och 2021 var GamesCom helt digitalt, och 2022 blev alltså en "comeback" och det första fysiska eventet på tre år. På plats från TIN var vi, Felix och Hannes, utvecklare som jobbar med TIN Analytics, och här är vår sammanfattning och våra intryck från eventet.

Spelsläpp

Ett bolag som finns representerat i både TIN Ny Teknik och TIN World Tech är i skrivande stund Embracer Group, som vi träffade redan första kvällen. Under öppningsceremonin annonserades flertalet speltitlar ut, varav flera från just Embracer. Glädjande nog fick deras titlar Dead Island 2 och New Tales from the Borderlands stort mediautrymme. Båda spelen ser lovande ut, och vi ser fram emot släppen framöver.

Dead Island 2, som utannonserades redan 2014, har skjutits upp flera gånger för att säkerställda att kvalitén på spelet är tillräckligt högt. Då framflyttning av spelsläppet gjort fansen besvikna flera gånger är det därför viktigt att annonsera och marknadsföra spelsläppet extra tydligt nu. Vi har sett ordentliga trailers, journalister och spelprofiler har fått provspela och vi har framför allt fått ett specifikt releasedatum: 3 februari 2023!

Dead Island 2 är ett så kallat AAA-spel. Det vill säga ett spel med extremt hög budget som aspirerar på förstaplatserna på Steams topplistor. Det är dock viktigt att förstå att gamingbranschen är mycket mer än AAA-spel. Ett spel vi fick testa på plats var SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake, som ni ser Felix spela på bilden nedan. Med en sund budget och välgjorda, balanserade spel är det inte kritiskt att nå ända upp till topplistans översta positioner för att skapa goda kassaflöden. Även de mindre produktionerna har historiskt visat sig kunnat leverera hög avkastning för exempelvis Embracer.

Bild på vår utvecklare Felix som spelar Spongebob Squarepants: cosmic shake på GamesCom 2022

PC/Konsol vs Mobil

Det är lätt hänt att man jämför bolag inom PC/Konsolspel med mobilspelstillverkare rakt av, men vi anser att affärsmodellerna väsentligt skiljer sig åt. De klassiska PC/Konsolspelen är ofta mer varumärkesdrivna (IP) och har en dedikerad fanbase som man bör värna om som spelutvecklare för att klara sig långsiktigt i branschen. Mobilspelen kan däremot komma långt med effektiva, datadrivna digitala marknadsföringsmodeller. För mobilspel är det därför inte lika kritisk med starka IP, men desto viktigare att kunna förvärva kunder via exempelvis sociala medier till ett tillräckligt lågt pris. Ett företag som lyckas väl med det historiskt är Easybrain, som också är en del av Embracer Group. De kan med stöd av avancerade modeller förutspå förvärvskostnaden och bestämma optimala nivåer utan att kannibalisera på framtida intäkter. Faktum är att det är så pass duktiga att de även har möjlighet göra modeller även andras spel utifrån publik data, ungefär som vi själva gör med TIN Analytics, för att få ett grepp på konkurrensen och marknaden.

Livslängd på spel

Som vi var inne på tidigare så kan en dedikerad fanbase hålla liv i ett spel länge, om man kultiverar det väl. Det kan handla om såväl användargenererat innehåll, expansioner, men också djupa och kreativa spel som kan spelas tusentals timmar. Paradox Entertainment är duktiga på just avancerade spel som kan spelas under lång tid. Den styrkan besitter även London-baserade Frontier Developments, som vi träffade under mässan. En intressant graf som belyser detta är från deras senaste kvartalsrapport. Den visar avkastningen på investeringarna för respektive spel, och hur starka de är över tid. Jurassic Park, Planet Zoo, och Planet Coaster är alltså lönsamma redan första året, men fortsätter generera vinster under flera år. Kassaflödet kan förstås återinvesteras för att skapa nya spel.

Graf över avkastning på investeringar av Frontier Developments olika PC/konsolspel.

Cross-media

En branschtrend som nästan samtliga bolag lyfte fram är Cross-media (även känt som Transmedia). Det är möjligheten att nyttja sina spelrättigheter för exempelvis serier, filmer, brädspel eller till och med actionfigurer. När gamingbolagen tar steget ut i Cross-media och satsar på det helhjärtat så går de ifrån att vara traditionella gamingbolag till att vara multimediabolag. Lyckas bolagen har de inte bara möjligheten att skapa synergieffekter utan kan även nyttja det för att skapa breda och starka varumärken som står sig över tid. Traditionellt sett har man behövt mycket stora resurser eller team för att göra den här typen av satsningar, men med molntjänsternas framfart och den teknologiska utvecklingen kan även mindre bolagen prova på den här typen utav satsningar i mindre skala och testa sig fram.

Det går ju såklart inte att skriva om Cross-media utan att nämna Embracer Groups köp av Middle-earth enterprises, det vill säga varumärkena Sagan om Ringen och Hobbiten. Köpet annonserades bara dagar innan GamesCom och vi var ju såklart intresserade av hur de planerar att nyttja rättigheterna. Troligen dröjer det dock ett antal år innan vi ser det första spelet från en Embracer-studio. Intresset internt bland Embracers studios var dock stort och redan samma dag som uppköpet annonserades fick ledningen 75 mejl med frågor om hur de kunde nyttja varumärket från medarbetare. De var dock noga med att understryka att de kommer vara selektiva med hur de arbetar för att undvika urvattning av varumärket, men vi skulle inte bli förvånade om det dyker upp "crossovers" i form av easter-eggs (små överraskningar) i framtida spel.

Effektiv användning av teknologier och resurser

När vi träffade Frontier Developments var det mest fokus på deras nya spelsläpp F1 Manager 2022, som ser väldigt intressant ut. Frontier har historiskt sett jobbat primärt med sina egna IPn. De har dock experimenterat med att licensiera andras IP i form av Jurassic World Evolution, och efter den succén har de fortsatt på inslägen väg. F1 Manager 2022 är ett spel med liknande upplägg. Mottagandet har varit lovande, där ca 78% av recensioner är positiva. Det återstår att se hur det går finansiellt - och hur de tar hand om den helt nya spelserien i framtiden. Värt att notera är att spelet också finns på konsol med goda recensioner, vilket är ovanligt för strategispel då de generellt lämpar sig bäst på PC.

En av Frontiers styrkor är hur de har nyttjat sina egna spelmotorer till flera olika titlar med bra resultat. Det kan grovt förklaras med att en viss typ av värld kan användas till flera olika spel. Att ta hand om en nöjespark med berg-och-dalbanor skiljer sig från att ta hand om dinosaurier i en park, men spelmotorn är densamma. Stillfront Group har samma strategi, där de dels har möjlighet att dela resurser i form av spelmotorer mellan olika studios, men också genom en stark marknadsföringsavdelning. En enskild spelstudio kanske inte har möjlighet att ha en större marknadsföringsavdelning då det är resurskrävande, men hos Stillfront har de möjlighet att ta del av en stor marknadsföringsavdelning. Det gör också att en enskild studio kan fokusera på det dem gör bäst och överlåta annat till Stillfront.

Slutsats

Intresset för gaming fortsatt är högt, och extra kul att GamesCom gjorde en värdig comeback. Helhetsintrycket inom branschen är lovande, och vi väntar med spänning på att följa utvecklingen inom cross-media. Nintendo gav oss en försmak då de släppte trailern till "The Super Mario Bros. Movie". Vi får säkerligen se fler, liknande projekt framöver. Vi vill avsluta med att tacka våra vänner på Carnegie för trevligt sällskap och för den välplanerade resan. Nu ska vi återgå till arbetet med TIN Analytics med värdefulla insikter som hjälper oss ta fram fler och än mer effektiva spindlar som samlar data.

Hannes Wideteg
Felix Eklöf

Dela artikeln

Riskinformation
Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar du investerar i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Faktablad, informationsbroschyrer och fondbestämmelser för våra fonder finns att hämta på vår hemsida eller hos någon av våra återförsäljare.
Edit cookie settings